vorige opera      volgende opera


Rodelinda
(1725)

George Frideric Handel
libretto
Antonio Salvi/Nicola Francesco Haym

Glyndebourne Festival 1998

Orchestre of the Age of Enlightment olv William Christie
Regie Jean-Marie Villégier



di/wo 5/6 maart 2013

19.00 uur


Bang & Olufsen
Nwe Ginnekenstraat 49
Breda




     





bestellen cd/dvd
     












Rodelinda, koningin van Lombardije
Bertarido, koning van Lombardije
Grimoaldo, bezetter van Lombardije
Garibaldo, luitenant van Grimoaldo
Eduige, zuster van Bertarido
Unulfo, luitenant van Bertarido

Anna Catharina Antonacci (sopraan)
Andreas Scholl (counterz)
Kurt Streit (tenor)
Umberto Chiummo (bas)
Louise Winter (alt)
Arthur Stefanowicz (counter)



















Achtergrond

Historie
Het verhaal van Rodelinda, koningin van de Langobarden (oorspronkelijk Ooste-Germanen die naar het zuiden trokken naar Lombardije) gaat terug op een historische overlevering uit de 7e eeuw, nog voordat Karel de Grote het gebied in 744 inlijfde bij zijn Frankische rijk. Koning van de Longobarden was Perctarit (Bertarido), in oorlog met Godepert van Pavia. Deze laatste riep de hulp in van Grimoaldo, hertog van Benevento die hem echter vermoordde en zelf Lombardije innam en koningin Rodelinda gijzelde, terwijl haar man Bertarido naar het buitenland gevlucht was om van daaruit een nieuw offensief te beginnen.

Royal Academy
Rodelinda behoort met Ottone, Giulio Cesare en Tamerlano tot de beste opera's van Handel in de eerste jaren van zijn directeurschap van de Royal Academy in het Haymarket Theatre (1720-1734). Hij was zijn concurrent Bononcini kwijt wiens beschermheer wegens opstandige (Jacobitische) activiteiten in de gevangenis was gezet. Maar het grootste succes was toch te danken aan de twee topsolisten, de castraat Senesino (zie afbeelding hiernaast) en de sopraan Cuzzoni. Ook moet vermeld worden dat het libretto van Niccoló
Haym beter in elkaar stak dan de eerdere opera's van Handel die geschreven waren door Paolo Rolli die zich graag liet voorstaan op zijn literaire kwaliteiten maar wiens libretto's vaak onlogisch in elkaar staken en waarin de vele intriges niet altijd even transparant over het voetlicht kwamen.

Enscenering
Regisseur  Jean-Marie Villégier heeft de opera gesitueerd in het begin van de 20e eeuw ten tijde van de stomme film. Zoals in de stomme film de emoties worden uitvergroot door gebaar en mimiek, zo worden in de barokopera de emoties uitvergroot in de versieringen van de DaCapo-aria's, met name in het laatste deel waarin het begin wordt herhaald (A-B-A). De kleur is sober gehouden, bijna zwart-wit zoals in de stomme film. Door de uitvergrotingen in beeld en geluid komen de details beter tot hun recht zonder overdreven over te komen, beeld en geluid passen bij elkaar en versterken het emotionele affect/effect.

 

Synopsis

Akte 1
Grimoaldo heeft Lombardije veroverd. Koning Bertarido is in de strijd gestorven. Zijn vrouw Rodelinda die samen met Eduige, de zus van Bertarido, door Grimoaldo is meegenomen als oorlogsbuit, treurt om de dood van haar man. Grimoaldo wordt verliefd op haar en vraagt haar ten huwelijk. Rodelinda weigert in te gaan op zijn avances, ze wil haar man trouw blijven.
Garibaldo, de luitenant van Grimoaldo, veinst een liefde voor Eduige met het oog op de troon van Lombardije.
Bertarido, die de strijd heeft overleefd maar dit geheim wil houden, treurt om Rodelinda die hij in het ongewisse moet laten om Grimoaldo onverwacht te kunnen aanvallen. Hij ontmoet zijn luitenant Unulfo bij het gedenkteken dat voor Bertarido is opgericht en waar Rodelinda met haar zoontje Flavio op dat moment langs komt. Unulfo dwingt Bertarido zich schuil te houden. Als Garibaldo Rodelinda aantreft bij het 'graf' van Bertarido, eist hij van haar dat ze trouwt met Grimoaldo. Zo niet, dan moet ze vrezen voor het leven van Flavio. Rodelinda stemt toe omwille van haar zoontje. Bertarido ervaart dit als verraad.

Akte 2
Rodelinda bluft tegen Grimoaldo dat ze met hem zal trouwen op
één voorwaarde: hij moet haar zoontje doden, zodat ze nooit echt van hem zal kunnen houden. Grimoaldo raakt hierdoor verward, Garibaldo zegt dat hij in moet gaan op de eis van Rodelinda. Dat is misschien hard, maar je bent tiran of je bent het niet!
Eduige herkent de stem van Bertarido die zich beklaagt over zijn lot. Unulfo komt vertellen dat Rodelinda wel degelijk trouw is en deelt terug in het paleis Rodelinda mee dat Bertarido in leven is. Als ze elkaar treffen bij het monument, worden ze gezien door Grimoaldo die hen allebei gevangen neemt.

Akte 3
Unulfo en Eduige helpen Bertarido te ontvluchten. Garibaldo beraamt een moord op Grimoaldo die door Bertarido wordt verijdeld. Hierna komt alles weer goed: Grimoaldo trouwt met  Eduige en Bertarido krijgt Lombardije terug.