vorige opera      volgende opera

 

Venus and Adonis (1683)
A Masque for the Entertainment of the King

John Blow
anoniem libretto naar de Metamorfosen van Ovidius


Théatre de Caen 2013

Koor en orkest Les Musiciens Paradis o.l.v. Bertrand Cuiller
Regie Louise Moaty


di/wo 3/4 feb 2015

19.00 uur


Bang & Olufsen
Nwe Ginnekenstraat 49
Breda




     




bestellen cd/dvd



Marthe Le Rochois in de rol van Venus 1697



 







Venus

Adonis

Cupido

Céline Scheen

Marc Mauillon

Grégoire Augustin

     
 

Achtergrond

Masque

De voorloper van de Engelse opera is de masque, een muzikale scherts aan het eind of tussen de delen van een toneelstuk. Het is vergelijkbaar met de Italiaanse intermedii die daar uiteindelijk belangrijker werden dan het toneelstuk zelf. In Engeland, met zijn rijke toneeltraditie, bleef het een onderdeel van een muzikaal toneelspel: de semi-opera.

 

De eerste Engelse opera

Na de restauratie van 1660 - de puriteinse Cromwell had in 1642 alle theaters laten sluiten - ontwikkelde zich het culturele leven aan het hof van de katholieke Charles II tot een nabootsing van alles wat hij tijdens zijn verbanning aan het Franse hof had gezien. Daar had Lodewijk XIV het culturele leven tot grote bloei gebracht met onder andere Jean-Baptiste Lully als hofcomponist. Het zou echter nog 20 jaar duren voor de eerste Engelse (doorgecomponeerde) opera geschreven zou worden door de hofcomponist John Blow (1649-1708). Het woord 'opera' was toen nog niet in gebruik, reden waarom hij zijn (enige) opera Venus and Adonis een masque noemde, naar de in die tijd gebruikelijke benaming van muziektheater. De opera werd geschreven voor een privé-uitvoering van de koning. De auteur van het libretto is anoniem gebleven; het verhaal is gebaseerd op de Metamorfosen van Ovidius (43 v.Chr-17 n.Chr.).

Synopsis

Proloog

Cupido verwijt de dansende herders en herderinnen dat ze ontrouw zijn zodra ze een andere mooie man of vrouw zien.. Hij nodigt hen uit om te kijken naar een voorbeeld van echte liefde te kijken.


Akte 1
Venus en Adonis zitten verliefd op een bankje. Venus spoort Adonis aan om op jacht te gaan, maar Adonis heeft daar geen zin in. Tot er jagers op het toneel verschijnen die vertellen dat er een wild zwijn is gesignaleerd. Adonis besluit met hen mee te gaan.

 

Akte 2
Venus onderwijst haar zoon
Cupido in de kunst van de liefde. Deze leert dat weer aan de Kleine Cupidootjes. Op de speelse vraag van Venus hoe Adonis nog meer van haar te laten houden, adviseert Cupido zijn moeder om hem slecht te behandelen. Ze roepen de drie gratiën, de schenkers van charme en schoonheid,  om de godin van de liefde te eren.

 

Akte 3
Venus treurt om Adonis die gewond is teruggekeerd uit het bos. Het zwijn heeft hem aangevallen. Hij sterft in haar armen. Het koor beklaagt de dood van Adonis.