|
|||
|
|||
jaar |
muzikaal / literair / politiek |
||
± 800 v.Vhr. | * Homerus | ||
Ilias van Homerus over de Trojaanse oorlog, een onderwerp dat veel componisten uit de barok zouden aangrijpen voor hun opera's. Bijvoorbeeld Handel met zijn laatste opera Deidamia. | |||
Odyssee van Homerus over de terugreis van Odysseus na afloop van de Trojaanse oorlog. Ook dit boek was een inspiratiebron voor schrijvers en componisten uit de barok. O.a. Il Ritorno d'Ulisse van Monteverdi en Ulysse van Lully zijn gebaseerd op dit boek. | |||
± 750 v.Chr. | † Homerus | ||
384 v.Chr. | * Aristoteles | ||
± 335 v.Chr. | Poëtica van Aristotels waarin hij o.a. de mimesis-theorie beschrijft. Muziek was volgens hem een directe imitatie (mimesis=nabootsing) van de hartstochten of de gemoedstoestanden, iets wat de componisten in de barok als uitgangspunt zouden nemen voor de uitwerking van hun aria's. | ||
322 v.Chr. | † Aristoteles | ||
70 v.Chr. | * Publius Vergilius Maro | ||
29-19 v.Chr. | Aeneis van Vergilius, een heldendicht over de daden van Aeneas, die op zijn reis van Troje naar Italië verliefd wordt op de Carthaagse koningin Dido, maar haar verlaat om Rome te stichten. Veel schrijvers en componisten hebben materiaal ontleend aan de Aeneis, zoals Cavalli met zijn opera La Didone en Purcell met zijn enige echte (kamer)opera Dido en Aeneas. | ||
19 v.Chr. | † Publius Vergilius Maro | ||
43 v.Chr. | * Publius Ovidius Naso | ||
± 8 v.Chr. | Metamorfosen van Ovidius. In dit boek worden de schepping en geschiedenis van de wereld verhaald volgens de Griekse en Romeinse mythologie. Veel barokopera's zoals Persée van Lully zijn gebaseerd op een of meer verhalen uit dit boek. | ||
17 | † Publius Ovidius Naso | ||
768 | * Karel de Grote | ||
778 | Slag bij Roncevalles waar de paladijn Roland werd verslagen en de dood vond. Dit leidde tot het ontstaan van het Chanson de Roland, bij ons bekend als het Roelantslied. Hierop zijn latere verhalen en boeken zoals Orlando innamorato van Boiardo en Orlando furioso van Ariosto gebaseerd. Op dit laatste boek zijn weer barokopera's gebaseerd zoals Alcina van Handel, Roland van Lully en Orlando furioso van Vivaldi. | ||
814 | † Karel de Grote | ||
1265 |
* Dante Alighieri, schrijver van La Divina Comedia |
||
1304 |
* Francesco Petrarca, schrijver van de Canzoniere |
||
1306-1318 |
La Divina Comedia, een boek van Dante Alighieri (1309 Inferno, 1312 Purgatorio, 1318 Paradiso), dat samen met de Canzonieri van Petrarca, de Orlando furioso van Ariosto en Gerusalemme liberata van Tasso veel latere schrijvers en componisten gebruikten als inspiratiebron voor hun werk |
||
1321 |
† Dante Alighieri |
||
1327-1374 |
Canzoniere, een verzameling sonnetten van Petrarca over zijn geliefde Laura, die samen met de Divina Comdia van Dante, de Orlando furioso van Ariosto en Gerusalemme liberata van Tasso veel latere schrijvers en componisten gebruikten als inspiratiebron voor hun werk |
||
1374 |
† Francesco Petrarca |
||
1474 |
* Ludovico Ariosto, schrijver van Orlando Furioso |
||
1516 |
Orlando furioso door Ludovico Ariosto, een boek waar hij ruim 30 jaar aan heeft gewerkt en dat samen met de Divina Comedia van Dante, de Canzoniere van Petrarca en Gerusalemme liberata van Tasso veel latere schrijvers en componisten gebruikten als inspiratiebron voor hun werk: Lully met Roland, Vivalid met Orlando furioso en Handel zelfs met drie opera's: Ariodante, Alcina en Orlando. |
||
1533 |
† Ludovico Ariosto |
||
1544 |
* Torquato Tasso, schrijver van Gerusalemme liberata dat samen met de Divina Comdia van Dante, de Canzoniere van Petrarca en de Orlando furioso van Ariosto veel latere schrijvers en componisten gebruikten als inspiratiebron voor hun werk. |
||
± 1550 |
Opkomst van de monodie (solostem/instrument, begeleid door basso continuo) als antwoord op de vaak ragfijn geweven polyfonie uit de Renaissance waardoor de tekst minder verstaanbaar was. De opkomst van de monodie werd mede beïnvloed door het Concilie van Trente (1545-1563) waar bepaald werd dat teksten in de liturgie voortaan verstaanbaar moesten zijn en niet overvleugeld mochten worden door de muziek. |
||
1551 |
* Giulio Caccini |
||
1561 | * Jacopo Peri | ||
1564 |
* William Shakespeare |
||
1567 |
* Claudio Monteverdi |
||
1568 |
Begin 80-jarige oorlog |
||
1573-1587 |
Camerata Fiorentina, een groep intellectuelen uit Florence die regelmatig bij elkaar kwamen. Zij wilden de Griekse toneelspelen in ere herstellen die- zoals zij dachten - zingend werden uitgevoerd. Samen met de opkomst van de monodie is zo de opera ontstaan. |
||
1578 |
Discorso mandato a Caccini sopra la musica antica , brief van Bardi aan Caccini over de muziek in de Griekse tijd |
||
1580 |
La Gerusalemme liberata, een boek van Torquati Tasso dat samen met de Divina Comdia van Dante, de Canzonieri van Petrarca en de Orlando furioso van Ariosto veel latere schrijvers en componisten gebruikten als inspiratiebron voor hun werk, waaronder Lully en Gluck, beide met Armide, en Handel met Rinaldo. |
||
1582 |
Dialogo della musica antica e della moderna door Vincenzo Galilei (vader van Galileo Galilei) over de muziekuitvoering in de Oudheid |
||
1587 | * Francesca Caccini | ||
1589 |
La pellegrina (de pelgrimsvrouw) t.g.v het huwelijk tussen Ferdinando de Medici en Christine de Lorraine, prinses van Frankrijk. Het bestond uit een aantal zgn. intermedii (zang, spel en dans) die tussen de aktes van een toneelstuk werden opgevoerd. Het zijn de voorlopers van de opera. |
||
1590-1596 |
A Midsummer Night's Dream van William Shakespeare dat Purcell gebruikte voor The Fairy Queen |
||
1595 |
† Torquato Tasso |
||
1598 |
eerste opera Daphne van Jacopo Peri (muziek) en Ottavio Rinuccini (libretto) |
||
1598 | Edict van Nantes was een op 13 april 1598 door de Franse koning Hendrik IV uitgevaardigd edict. De hugenoten (protestanten) kregen rechten op uitoefening van hun geloof en behielden garnizoensrecht in een paar Zuid-Franse steden. Dit maakte deel uit van de politiek van Hendrik IV om de godsdienstige twisten in Frankrijk te beëindigen. | ||
1600 |
Euridice op muziek van Peri en Caccini |
||
1602 | * Francesco Cavalli | ||
1616 |
† William Shakespeare |
||
1618 | Begin 30-jarige oorlog | ||
1618 | † Giulio Caccini | ||
1632 |
* Jean-Baptiste Lully |
||
1633 | † Jacopo Peri | ||
± 1640 | † Francesca Caccini | ||
1642 |
L'Incoronazione di Poppea, laatste en een van de weinig overgebleven opera's van Claudio Monteverdi |
||
1643 |
† Claudio Monteverdi |
||
1648 | Einde 80-jarige oorlog met de Vrede van Münster | ||
Einde 30-jarige oorlog met de Vrede van Osnabrück | |||
1659 |
* Henry Purcell |
||
1660 | * Alessandro Scarlatti (vader) | ||
1662 | Ercole amante, opera van Francesco Cavalli, opgevoerd in de Salles des machines in de Tuilerieën van Parijs t.g.v. het huwelijk van Lodewijk XIV met Maria-Theresia van Spanje/Oostenrijk in 1660 | ||
1672 | Rampjaar. Frankrijk rukt op tot aan de waterlinie. Dankzij inundatie wordt de inname van de Republiek voorkomen. | ||
1676 | † Francesco Cavalli | ||
1678 |
* Antonio Vivaldi |
||
1678 | Vrede van Nijmegen maakt een einde aan de vijandelijkheden tussen de Republiek en Frankrijk. Ter gelegenheid daarvan wordt de Nederlandse operaklucht De triomfeerende min uitgevoerd. | ||
1682 |
Persée, balletopera van Lully |
||
1683 |
* Jean-Philippe Rameau |
||
1683 | Beleg van Wenen. Een poging door het Ottomaanse Rijk om de hoofdstad van het aartshertogdom Oostenrijk in te nemen, die toentertijd ook de residentie was van keizer Leopold I van het Heilige Roomse Rijk en de zetel van de Habsburgse Monarchie. Het beleg begon op 14 juli 1683 en eindigde op 12 september 1683 toen de belegeringsmacht verslagen werd door een ontzettingsleger. | ||
1685 |
Persée, balletopera van Jean-Baptiste Lully | ||
* Georg Friedrich Händel |
|||
* Johann Sebastian Bach |
|||
* Domenico Scarlatti (zoon) | |||
1685 | Lodewijk XIV herroept het Edict van Nantes uit 1598 en maakt daarmee een einde aan de tolerantie jegens de protestanten in Frankrijk: ze moeten zich bekeren of het land verlaten. Honderduizenden hugenoten vluchten naar Nederland, Duitsland en Engeland. | ||
1686 | * Nicola Porpora | ||
1687 |
† Jean-Baptiste Lully |
||
1692 |
The Fairy Queen, semi-opera van Henry Purcell met intermedii tussen de akten van A Midsummer Night's Dream (1590-1596) van William Shakespeare (1564-1616) |
||
1695 |
† Henry Purcell |
||
1702 |
Begin Spaanse Successieoorlog, de strijd om de erfopvolging die uitbarstte na de dood van de kinderloze Karel II van Spanje. |
||
1711 |
Rinaldo, eerste opera van Handel in Londen over de verovering van Jerusalem (1099) n.a.v. het boek Gerusalemme liberata (1580) van Torquato Tasso (1544-1595) |
||
1713 | Einde Spaanse Successieoorlog met de Vrede van Utrecht, waarvoor Handel een Te Deum schreef in opdracht van de Engelse Queen Anne | ||
1725 | † Alessandro Scarlatti (vader) | ||
1727 | Orlando furioso, opera van Antonio Vivaldi n.a.v. het gelijknamige boek van Ludovico Ariosto | ||
Georg Friedrich Händel wordt George Frideric Handel (Engels staatsburger). | |||
1735 |
Alcina, een van de drie opera's van Handel n.a.v. het boek Orlando furioso (1516) van Ludovico Ariosto (1474-1533) |
||
Les Indes galantes, balletopera van Jean-Philippe Rameau | |||
1738 | Serse, licht komische opera van George Frideric Handel met het bekende openingsnummer Ombrai mai fu | ||
1741 |
Messiah, oratorium van George Frideric Handel dat de weg naar zijn roem als Engels oratoriumcomponist zou inluiden | ||
Deidamia, laatste opera van Handel |
|||
1750 |
† Johann Sebastian Bach |
||
1757 |
† Domenico Scarlatti (zoon) |
||
1759 |
† George Frideric Handel |
||
1764 |
† Jean-Philippe Rameau |
||
1768 |
† Nicola Porpora |
||
©
tekst/vormgeving Ben Verschuren/Carla Gerritzen |