vorige opera      volgende opera


Les Indes galantes (1735)

J
ean-Philippe Rameau
libretto Louis Fuzelier


Opera National de Paris 2003

Les Arts Florissants o.l.v. William Christie
Regie Andrei Serban



di/wo 10/11 feb 2013

19.00 uur


Bang & Olufsen
Nwe Ginnekenstraat 49
Breda




     




bestellen cd/dvd
     












Proloog















Hebe
Bellone
Amor

Daniel Deniese
Jo
ão Fernandes
Val
érie Gabail

1e entrée
Osman
Emilie
Val
ère

Le Turc généraux
Nicolas Cavallier
Anna Maria Panzarella
Paul Agnew

2e entrée
Huascar
Phani
Don Carlos

Les Incas du Pérou
Nathan Berg
Ja
ël Azzaretti
Franois Piolino

3e entrée
Tacmas
Ali
Za
ïre
Fatime

Les Fleurs - fête persane
Richard Croft
Nathan Berg
Ga
ële le Roi
Malin Hartelius

4e entrée
Adario
Damon
Don Alvar
Zima

Les Sauvages
Nicolas Rivenq
Christoph Strehl
Christophe Fel
Patricia Petibon

 

Achtergrond
Tot halverwege de helft van de 18e eeuw was het haast vanzelfsprekend om balletopera's te baseren op mythologische thema's. In Les Indes galantes, ook een balletopera, grijpt Rameau terug op die vorm, maar hij geeft de personages wat meer bij-de-tijdse, modernere karakters mee. In de proloog worden de allegorische karakters en het klassieke thema van de opera gepresenteerd: aspecten van de liefde in exotische oorden. Het woord 'Indes' in de titel van het werk verwijst naar 'Indiërs', dat toentertijd synoniem was voor bewoners van elk denkbaar niet-Europees of exotisch land.

Rameau voert in zijn opera vier 'exotische' oorden op: Turkije, Peru, Perzi
ë en Amerika. Elke akte bestaat in feite op zichzelf en heeft een eigen cast, ballet, decor en uiteraard zijn eigen muziek.
Bij de eerste opvoering in Parijs op 23 augustus 1735 bestond het stuk nog uit de proloog en de eerste twee aktes . De derde en vierde akte zijn later toegevoegd.

 

Er is geen sprake van een doorlopende handeling; de diverse aktes zijn hooguit onderling gerelateerd door een gemeenschappelijk thema dat in de titel al wordt aangeduid. De gemeenschappelijke noemer wordt gevormd door een destijds grote belangstelling voor het vreemde, het exotische, voor de noble sauvage.

Les indes galantes was Rameaus eerste balletopera op een libretto van Louis Fuzilier. Het werd meteen in de Parijse Académie royale opgevoerd.


 

Synopsis
Proloog
Hebe, godin van de jeugd, spoort jongeren uit Frankrijk, Spanje, Itali
ë en Polen aan om van de liefde te genieten. Bellone, god van de oorlog, probeert ze echter naar het slagveld te voeren (geïnspireerd door de Poolse Successieoorlog). Hebe besluit na een beroep op Amor, god van de liefde, naar exotische oorden te trekken om daar naar de noble sauvage (de edele wilde) op zoek te gaan. Ze komen achtereenvolgens terecht in Turkije, Peru, Perzië en Noord-Amerika.

1e
entrée: de genereuze Turk
Emilie, een slaaf van de pasja Osman, wordt door Osman in een genereus gebaar in vrijheid gesteld zodat zij zich weer kan verenigen met haar voormalige geliefde Val
ère.


2e
entrée: de Inca's uit Peru
De Inca Huascar en de Spanjaard Don Carlos dingen beide naar de hand van Phani, een Incaprinses. Uiteindelijk weet de Spanjaard, ondanks een vulkaanuitbarsting tijdens het feest van de Zon, Phani voor zich te winnen.

3e
entrée: de bloemen - een Perzisch feest
Een Perzische liefdesintrige: prins Tacmas is heimelijk verliefd op Za
ïre, de slavin van Ali. Aan de andere kant is de vorst Ali verliefd op Fatime, een slavin van Tacmas.

4e
entrée: de (Amerikaanse) wilden
De
Spanjaard Don Alvar en de Fransman Damon dingen beide naar de gunst van Zima, de dochter van een Indiaans opperhoofd. Maar uiteindelijk kiest Zima voor Adario, iemand van haar eigen volk.