![]() ![]() |
||||
![]() ![]() ![]() ![]() de blauwe links schakelen door naar een locatie op internet de groene links zijn luistervoorbeelden |
||||
![]() |
2. De eerste opera's |
1. Van polyfonie naar monodie 1600 |
3. De opera verovert Europa |
![]() |
![]() ![]() |
||||
![]() Giovanni Pierluigi da Palestrina 1525-1595 |
De Renaissancemuziek was voornamelijk beïnvloed door de Vlaamse Polyfonie. Meerstemmigheid stond centraal, waarbij alle stemmen (overeenkomstig het Renaissancistische harmoniemodel) aan elkaar gelijk waren. Zo ontstond een verfijnd stemmenweefsel waarin alle zangpartijen elkaar aanvulden, afwisselden, tegenspraken of met elkaar harmonieerden, zonder dat één partij de overhand kreeg. Luister naar het fraaie voorbeeld uit de Missa Papa Marcelli van Palestrina.
In de Barokmuziek kwam het begeleide sololied op, oftewel de monodie. In deze stijl schreef Giulio Caccini een nieuw aantal liederen: eenstemmige zang met voorgeschreven versieringen en begeleid door één instrument. In 1601 gaf hij Le nuove musiche uit waarin hij dit uiteenzette. Luister naar zijn bekendste lied Amarilli mia bella.
Voor de opera betekende
dat dat het recitar cantando
(zingend acteren) centraal stond; de muziek had
slechts een ondersteunende taak en was
ondergeschikt aan de tekst.
|
![]() Giulio Caccini 1551-1618 |
||
![]() Giovanni de' Bardi 1543-1612 |
De
Camerata Fiorentina
was een groep van musici, dichters, muzikale
amateurs, humanisten en geleerden in de late
Renaissance
te
Florence
die onder bescherming van graaf
Giovanni
de' Bardi van ongeveer 1573 tot 1587
bijeenkwam. Vandaar dat de groep ook wel
Camerata de' Bardi wordt
genoemd. Het historisch belang is, dat vanuit
deze groep uit de eerste aanzet tot de opera
ontstond. De leden discussieerden over de schone kunsten en met name muziek(theorie) en drama. Vincenzo Galilei, de vader van Galileo Galilei, en Girolamo Mei (vanuit Rome) ontwikkelden in deze kring hun visie op hoe de oude Grieken hun toneel-uitvoeringen hadden ingericht: in de Griekse Oudheid zou de tekst met een simpele instrumentale begeleiding eenstemmig zijn gezongen. Geïntrigeerd waren zij vooral door de antieke beschrijvingen van het morele en emotionele effect dat uitvoering van de Griekse tragedie (en komedie) gehad zou hebben. Dat effect - en vooral dat affect - wilden zij bereiken.
|
![]() Vicenzo Galilei 1520-1591 |
||
![]() La Pellegrina 1589 Florence |
Zowel Bardi als Galilei hebben hun ideeën op schrift gezet. Bardi schreef de Discorso mandato a Caccini sopra la musica antica (1578). Galilei publiceerde Dialogo della musica antica et della moderna (1581-1582).
Overigens claimde Emilio de' Cavalieri de uitvinder van de opera te zijn. Zijn liturgisch zangspel Rappresentatione di Anima et di Corpo (luistervoorbeelden) uit 1600 was in feite het eerste muziekwerk waarin de ideeën van de Camerata werd uitgewerkt.
Ook vroegere muziek- en theatervormen, zoals de intermedii met als hoogtepunt La Pellegrina / De pelgrima werden in het nieuwe genre opgenomen.
|
![]() Emilio de'Cavalieri 1550-1602 |
||
|
||||
©
tekst/vormgeving Ben Verschuren/Carla Gerritzen |