vorige opera      volgende opera


Adam's Passion (2015)

Arvo Pärt


Noblessner Foundry Tallinn
2015

Tallin Chambre Orchestre, Estonian Philharmonic Chamber Choir o.l.v. Tõnu Kaljuste
Regie Robert Wilson








 

 




bestellen cd/dvd


Laser scanning of the foundry building in Noblessner shipyard in ...

ADAM'S PASSION with music by ARVO PÄRT — Robert Wilson

Arvo Pärt │Robert Wilson – The Lost Paradise | ACCENTUS Music

A unique cooperation of Arvo Pärt and Robert Wilson premieres ...



Man
Woman
Heavy Man
A Woman
Another Woman
Boy
Girl
Another Girl
Tall Man
Tall Boy

Michalis Theophanous
Lucinda Childs
Endro Roosimäe, Tatjana Kosmõnia
Triin Marts
Trevor Mattias Sakias
Lui Laur
Evelin Tanis
Kätrin Kärsna
Madis Kolk
Indrek Hirsnik 



















Achtergrond

Ontstaan
In september 2015 werd de Estse componist Arvo Pärt tachtig jaar. Reden voor het uitbrengen van twee DVD’s waarop Pärt samenwerkt met de Amerikaanse regisseur Robert Wilson. Op ‘Adam’s Passion‘ staat een integrale uitvoering door het Tallinn Chamber Orchestra en het Estonina Philhamonic Chamber Choir o.l.v. Tõnu Kaljuste met visual art & design van Robert Wilson.

Arvo Pärt (1935) selecteerde een aantal van zijn bekendste werken: ‘Adam’s Lament’, ‘Misere’, ‘Tabula Rasa’ en het nieuw gecomponeerde ‘Sequentia’ die live werden uitgevoerd in een voormalige Sovjet onderzeeërloods in Tallinn. Het resultaat is magistraal. In een decor van licht, beeldende mensen, orkest en koor word je betoverd in een algehele sensatie waarbij alle disciplines in een sacrale sfeer samenkomen. Bijzonder fraai vormgegeven podium met ‘catwalk’ waardoor het publiek als het ware deel uitmaakt van het podium. De ‘dansers’ bewegen (zeer) langzaam en zijn veelal schaars gekleed wat mooi aansluit bij de muziek van Arvo Pärt die componeert vanuit stilte en soberheid.  De muziek van Arvo Pärt krijgt door de choreografie van Robert Wilson (1941) een extra lading en wint in diepgang.
© Mattie Poels (Music Frames)

Tintinnabuli
In 1968 viel Arvo Pärt in het openbaar stil en ging een periode van "artistieke heroriëntatie" in. In deze periode ontwikkelde hij zijn tintinnabuli stijl van compositie, waarbij hij twee stemmen combineert, de ene met noten van een toonladder (Melodische Stem) en de andere met noten van een drieklank (Tintinnabuli Stem). Pärt kwam uit deze periode van vernieuwing in 1976 en componeerde veel van zijn bekendste werken, waaronder Fratres, Cantus in Memory of Benjamin Britten en Summa, allemaal geschreven in de tintinnabuli stijl.

Synopsis

1 Sequentia
Een nieuw werk dat speciaal voor deze productie is gecomponeerd

2 Adams klacht
Zijn nieuwe werk Adam's Lament schreef Pärt bij een gevonden tekst van de Russische monnik Saint Silouan (1866-1938), waarin deze de eerste mens Adam het verlies van het aardse paradijs laat betreuren, de zondigheid waartoe de mensheid is veroordeeld. 'Een tekst', zegt Pärt, 'die je zo onder je arm kunt steken, waarmee je door het leven kunt wandelen. Een poëtische tekst over de tragedie van de mensheid, over het lijden, de wanhoop. Zo goed en compleet, dat je er de rest van je leven genoeg aan zou moeten hebben.'

3 Tabula rasa
Tabula Rasa is een muzikale compositie geschreven in 1977 door de Estse componist Arvo Pärt. Het stuk bevat twee delen, "Ludus" en "Silentium", en is een dubbelconcerto voor twee soloviolen, klaargemaakte piano en kamerorkest. Tabula Rasa is een van deze vroegste tintinnabuli stukken, en is een van de eerste composities van Pärt's die westerse luisteraars buiten Estland en de Sovjetstaten bereiken.

4 Miserere
Miserere is een koorwerk van de Estse componist Arvo Pärt. Het werk is gezet op twee traditionele liturgische hymnen: de Miserere en de Dies irae. Het stuk begint met herhaalde smeekbeden tot barmhartigheid, afgewisseld met noodlottige pauzes, tot de dag van de toorn zelf wordt ingeluid door een daverend tromgeroffel. De trommel initieert elk nieuw vers, want het koor zingt de meest angstaanjagende woorden in de christelijke liturgie. Na de confrontatie met de catastrofe stijgt het koor op naar stralende hoogten over de diepe resonantie van het orgel, tamtam en de klok. Het werk is gecomponeerd in 1989/1992.