.jpg)




 |
Agrippina, vrouw van keizer
Claudio
Nerone, zoon van Agrippina
Poppea, Romeinse vrouw van
adel
Claudio, keizer van Rome
Ottone, veldheer van de
keizer
Pallante, vrijgelaten slaaf in dienst van Agrippina
Narciso, vrijgelaten slaaf in dienst van Agrippina
Lesbo, dienaar van de keizer
Acteurs
|
|
Véronique Gens (sopraan)
Philippe Jaroussky (counteralt)
Ingrid Perruche (sopraan)
Nigel Smith (bariton)
Thierru Gregoire (counteralt)
Bernard Deletré (bas)
Fabrice di Falco
(countersopraan)
Alain Buet (bas)
Marielle Coubaillon, Hiromi
Asaï, Christian Montout, Pierre Carniaux, Xavier,
Clion, Lionel Gossar, Guiseppe Molino
|









|
Achtergrond
Il caro Sassone
Als 21-jarige maakte Handel,
net als veel andere kunstenaars
een reis naar Italië. Hij bezocht daar Florence,
Napels, Rome en Venetië. Overal werd hij
verwelkomd en omarmd door de notabelen en
geestelijken van het land. Zowel aan het
wereldlijk als aan het kerkelijk hof was hij een
graag geziene gast, maar ook in de theaters,
zoals in het Teatro San Giovanni
Grisostomo (nu Teatro Malibran) waar het publiek
hem bij de première van Agrippina na elke aria
toejuichte met "Il caro Sassone!" (de lieve
Saks). Het enthousiasme van het Venetiaanse
publiek had wellicht ook te maken met de inhoud
van de opera. In de concurrentie met Rome smulde
het publiek van de intriges, de achterklap en de
decadentie tijdens het Romeinse keizerrijk door
figuren als Agrippina en Nero. Handel had
de opera tqwee jaar eerder geschreven op een
libretto van kardinaal Vicenzo Grimani die de
eigenaar van het theater was. Tijdens zijn
verblijf In Rome had hij al opdrachten gekregen
van o.a. kardinaal Ottoboni en de edelman
Ruspoli die hem zelfs onderdak verschafte. Zowel
Ottoboni als Ruspoli hadden in hun paleis een
eigen theater waar elke week muziekuitvoeringen
werden georganiseerd.
Italiaanse reis
Van 1706-1710 maakte Handel
een reis door Italië om zich de nieuwe
Italiaanse muziekstijlen en -technieken eigen te
maken. Na een wedstrijd met Domenico Scarlatti,
waarbij Scarlatti als beste op klavecimbel en
Handel als beste op orgel werd bevonden, was
zijn naam gevestigd. Hij kreeg opdrachten voor
(wereldlijke) cantates, oratoria, kerkmuziek en
opera's. Agrippina was zijn laatste werk in
Italië. Handel vond dat hij genoeg had geleerd
en had met deze opera laten zien dat hij een
volwaardig operacomponist was geworden. Hij had
talloze aanbiedingen kunnen krijgen, maar hij
had geen zin in een functie naast de gevestigde
namen aan de diverse hoven. Hij vertrok liever
naar het hof van Hannover waar hij vrijheid van
reizen bedong en het volgende jaar al succes had
in Londen met zijn nieuwe opera Rinaldo.
Componist van de
contrareformatie
Handel was als lutheraan
geboren en wilde dat zijn hele leven
blijven. Zijn muziekstijl heeft echter in Italië
een katholieke inslag gekregen. Tegenover de
eenvoud en de ingekeerdheid van het
protestantisme stelde de katholieke kerk als
tegenhanger uitbundigheid, vitaliteit en vooral
zinnelijkheid in beelden, schilderijen, muziek
en architectuur. Hiermee hoopte de kerk dat de
gelovigen zich beter thuis zouden voelen en de
grootsheid van het geloof ervaren. Zo ontstond
een nieuwe stijlperiode: de barok, een
scheldwoord afgeleid van het Portugese
barocco dat ongepolijste parel
betekent. Hoewel Bach en Handel veel gemeen
hebben, ook het geloof, is Bach een componist
van de reformatie, terwijl je Handel een
componist van de contrareformatie mag noemen.
|
|
Synopsis
Akte 1
Agrippina, vrouw van de Romeinse Keizer Claudius,
laat haar zoon Nero (uit een eerder huwelijk)
een brief zien, waarin staat dat de keizer
tijdens een zeeslag tegen de Britten in een
storm is gesneuveld. Eindelijk is voor haar zoon
de tijd is aangebroken om de troon te bestijgen.
Zij vraagt twee dienaars Pallas en Narcissus,
die beide verliefd op haar zijn om hun invloed
uit te oefenen ten gunste van Nero. Agrippina en
Nero staan op het punt om de troon te bestijgen,
als het bericht binnenkomt dat Claudius door
zijn generaal Otto is gered die als dank de
keizerskroon is beloofd. Agrippina, die weet
dat zowel Otto als Claudius verliefd zijn op Poppea, bedenkt een plan. Zij
vertelt Poppea dat Otto
haar aan Claudius heeft beloofd in ruil voor
de troon. Poppea moet wraak nemen door Claudius te vertellen dat Otto haar
als vrouw wil.
Akte
2
Pallas en Narcissus hebben ontdekt dat ze door
Agrippina zijn verraden. Otto ziet met angst
zijn kroning tegemoet. Claudius verschijnt in een triomfwagen
en wordt door de menigte
toegejuicht. Otto herinnert hem aan
zijn belofte, maar Claudius
beschuldigt zijn redder van verraad. Otto zoekt
steun bij Agrippina, Poppea
en Nero, maar allen keren zich van
hem af.
Poppea twijfelt aan zijn schuld en bedenkt een
list. Zij droomt zogenaamd hardop wat zij van Agrippina
heeft
gehoord. Otto is verbaasd over de leugens van
Agrippina. Als hij zijn onschuld kan bewijzen,
zweert Poppea wraak te nemen.
Agrippina bedenkt een nieuwe list. Zij belooft Pallas haar liefde als hij Otto
en Narcissus vermoordt. Narcissus belooft ze
hetzelfde. Als de beide
hovelingen hier niet op ingaan, zoekt ze haar
geluk bij Claudius en vertelt hem dat Otto
wraak wil nemen omdat hem de troon is
ontnomen. Met de benoeming van Nero als zijn
opvolger kan Claudius Otto buitenspel zetten.
Dit laatste komt Claudius goed uit.
.
Akte
3
Poppea wil het onrecht dat Otto is aangedaan
goedmaken. Ze zegt Otto
zich te verstoppen en laat Nero binnen komen.
Deze brandt van verlangen naar
haar, maar zij laat hem zich ook verstoppen. Dan
komt Claudius binnen. Poppea vertelt hem dat
niet Otto maar Nero haar heeft lastiggevallen.
Terwijl de keizer zich verbergt, roept. Poppea
Nero die haar meteen het hof maakt. Claudius betrapt hem.
Poppea stuurt Claudius en Nero weg en
bevrijdt Otto uit zijn schuilplaats. Het complot
wordt steeds ingewikkelder. Nero beklaagt zich
bij zijn moeder, Pallas en Narcissus beklagen
zich bij Claudius, Claudius beklaagt zich bij
Agrippina.
Dan verklaart de Keizer tot ieders verrassing
dat Nero dan maar Poppea moet trouwen en dat hij
troonsafstand zal doen ten gunste van Otto.
Hiermee is geen van de partijen het eens, waarop
Claudius die een oplossing wil voor dit conflict een nieuw besluit neemt.
Nero zal de troon behouden en Otto mag met Poppea huwen. Tot slot vraagt hij Juno, de Godin
van de aarde allen te zegenen en het Keizerrijk
geluk te wensen.
|