|
Rinaldo kruisridder
Goffredo leider 1e kruistocht
Eustazio broer van Goffredo
Almirena dochter van Goffredo
Armida koningin van Damascus
Argante koning van Jerusalem
|
|
Sonia Prina (alt)
Varduhi Abrahamyan (mezzo)
Tim
Mead (counter)
Annett Frisch (sopraan)
Brenda Rae (sopraan)
Luca Pisaroni (bas)
|
|
Achtergrond
Goffredo is onze eigen Godfried van Bouillon,
die van 1096-1099 de eerste kruistocht leidde en
Jeruzalem herwon op de islamieten. Hij en zijn
broer Eustaas zijn de enige historische
personages in deze opera.
Het libretto, aangeleverd door Aaron Hill en
geschreven door Giacome Rossi, is gebaseerd op
het episch gedicht Gerusalemme liberata van
Torquato Tasso die zowel aan de christelijke als
aan de islamitische zijde vrouwelijke personages
opnam om het verhaal 'sappiger' te maken.
Handel schreef de opera in zeer korte tijd en
gebruikte aria's die hij eerder in Italië had
geschreven en die erg succesvol bleken. Dit om
ervoor te zorgen dat zijn eerste opera in
Engeland een succes zou worden. En dat werd het
ook. Handel zou hierna in Engeland, waar hij
later staatsburger werd, tientallen opera's
schrijven en produceren.
Aan het einde van zijn leven zouden ze echter
steeds minder in de belangstelling staan, ja
zelfs meer dan 200 jaar uit de aandacht
verdwijnen.
Pas in 1954 werd Rinaldo in Halle, de
geboorteplaats van Handel, voor het eerst weer
opgevoerd.
|
|
Synopsis
Akte 1
Goffredo
staat met zijn christelijk leger voor de poorten
van Jeruzalem. Hij is daar met zijn broer
Eustazio, zijn oogappel Rinaldo en zijn dochter
Almirena. De laatste twee zijn verliefd op
elkaar. Er heerst een wapenstilstand van drie
dagen.
In het kamp van de vijand
bedenken Argante, de koning van Jeruzalem, en
zijn geliefde Armida, tovernares en koningin van
Damascus, een plan om de komende aanval te
weerstaan: Rinaldo en Almirena kidnappen.
Akte 2
Terwijl Goffredo en Eustazio op zoek gaan
naar een christelijke tovenaar om Rinaldo en
Almirena terug te krijgen, ontstaat er een
(eenzijdige) liefdesrelatie tussen enerzijds
Argante en Almirena en anderzijds Armida en
Rinaldo. Dit leidt tot de nodige
conflictsituaties.
Akte 3
Met behulp van de christelijke tovenaar doen
Goffredo en Eustazio een inval om Rinaldo en
Almirena te bevrijden. Daarna maken beide
partijen zich op voor de strijd die (uiteraard)
door Goffredo wordt gewonnen, waarna Argante en
Armida zich (uiteraard) bekeren.
|