|
Ercole (Hercules), halfgod
Deianira, vrouw van Ercole
Hyllo (Hyllus), zoon van Ercole en geliefde van
Iole
Iole, dochter van koning Eutyro
Giunone (Iuno)
Licco (Lichas), bediende van Deianira
Nettuno (Neptunus) / Tevere (Tiber) / geest van
Eutyro
Belleza (Hebe), godin v/d schoonheid / Venere
(Venus)
Cinzia (Cynthia) Maan / Pasithea / geest van
Clerica
Mercurio (Mercurius) / geest van Laomedonte
Paggio (Page) / geest van Bussiride
Drie Gratiën
Aura's
Stroom
Drie Planeten
|
|
Luca Pisaroni (bas)
Anna Maria Panzarella(sopraan)
Jeremy Ovenden (tenor)
Veronica Cangemi (sopraan)
Anna Bonitatibus (sopraan)
Marlin Miller (tenor)
Umberto Chiummo (bas)
Wilke te Brummelstroete (sopraan)
Johanette Zomer (sopraan)
Mark Tucker (tenor)
Tim Mead (counter tenor)
Melanie Greve, Ineke Berends, Ivo Posti
Inez Hafkamp, Anneleen Bijnen
John van Halteren (tenor)
Tomoko Makuuchi, Maartje de Lint, Stephen Carter
|
|
Achtergrond
Francesco Cavalli
(1602-1676) wordt vaak gezien als een
overgangsfiguur. Hij was een leerling van
Monteverdi, bij wie hij als jongen in het koor
van de San Marco zong. Hij kende dus de muziek
van Monteverdi op zijn duimpje. Dat is ook
duidelijk te horen. Maar zoals Monteverdi de
eerste opera's optilde tot muziektheater door
emotionele accenten aan te brengen in de
melodielijnen en de instrumentale begeleiding,
zo heeft Cavalli het muziektheater uitgebouwd
tot een spektakelstuk met een enorme dynamiek:
snel wisselende scènes,
gebruik van machinerieën,
uitbundige kleding, grootse decorstukken en niet
in de laatste plaats grootse muziek.
We doen Cavalli dus te kort als we hem slechts
een overgangsfiguur noemen. Hij was de beste
componist van zijn tijd en veel gevraagd in het
buitenland. Kardinaal Mazarin, de eerste
minister van Lodewijk XIV, heeft hem naar Parijs
gehaald. Daar was veel overredingskracht voor
nodig, want Cavalli wilde geen concessies doen
aan de muziek. Hij werd gevraagd om een opera te
schrijven ter gelegenheid van het (politieke)
huwelijk van de 22-jarige Lodewijk XIV met Maria
Theresia van Spanje in 1660. Daarvoor zou een
speciaal operatheater gebouwd worden, maar
helaas bleek het niet op tijd af te zijn. Omdat
Cavalli toevallig de muziek van een andere opera
(Serse) bij zich had, werd die maar uitgevoerd.
Pas in 1662, toen de bouw was voltooid, werd
Ercole amante opgevoerd in de Salles des
Machines in het Theatre de la Cour in de
Tuilerieën.
Er was plaats voor 7000 man, het werd een groots
spektakel met ingewikkelde machines, prachtige
kleding en decors en veel dans tussendoor. Dat
laatste was op verzoek van Lodewijk XIV, die een
uitstekende danser was en het goed kon vinden
met de eveneens uitstekende danser Jean-Baptiste
Lully, die muziek voor een groot aantal
balletten schreef die tussen de aktes gespeeld
moesten worden.
De uitvoering duurde zeker zes uur, tot grote
ergernis van Cavalli die niet kon verhinderen
dat de invloedrijke Lully zijn muziek aanvulde
met grote balletten en daardoor de aandacht naar
zich toe trok. Cavalli ging af en de jonge Lully
kreeg de eer die hem vanaf dat moment tot een
gezien componist zou maken.
Na de uitvoering keerde Cavalli verontwaardigd
en getergd terug naar zijn vaderland, zwerend
dat hij nooit meer een opera zou schrijven.
Gelukkig heeft hij zich niet aan zijn woord
gehouden, hij zou nog vele prachtige opera's
schrijven.
De uitvoering van De Nederlandse Opera sluit
naadloos aan bij de eerste uitvoering in 1662.
Glitter, glimmer, 17e eeuwse hofkledij, maar ook
karikaturen en (letterlijk) uitvergrotingen
geven deze komische tragedie een grandeur die
past bij het hof van de Zonnekoning. Want het
was deze opera die Lodewijk XIV als een goud
blikkerende zon op het toneel zetten.
|
|
Synopsis
Proloog
Zoals gebruikelijk in dit soort opdrachtopera's
wordt in de proloog de opdrachtgever of
jubilaris in het zonnetje gezet. In dit geval is
dat het bruidspaar Lodewijk XIV en Maria
Theresia. Bruid en bruidegom worden vergeleken
met de mythologische figuren Hercules (halfgod)
en Hebe (de godin van de schoonheid).
Akte 1
Ercole woont in zijn paleis met zijn vrouw
Deianira en hun zoon Hyllo. Ercole is behalve
krachtpatser ook rokkenjager. Hij is verliefd op
Iole, de dochter van koning Eutyro. Die geeft
hem echter geen toestemming voor het huwelijk,
omdxat hij weet dat Iole verliefd is op Hyllo,
de zoon van Ercole. Maar Ercole, gewend om
altijd zijn zin te krijgen, vermoordt de vader
van Iole en roept de hulp in van de godin Venere
(Venus) om Iole te betoveren. Maar de godin
Giunone (Iuno) grijpt in.
Akte 2
Hyllo en Iole verklaren elkaar hun liefde,
terwijl een page namens Ercole met Iole een
afspraak wil maken. Licco, de dienaar van
Deianira, hoort de page uit om dit aan zijn
meesteres te vertellen.
Akte 3
Venere (Venus) betovert Iole, waardoor ze Ercole
aantrekkelijk vindt. Giunone (Iuno) echter zorgt
ervoor dat Ercole in slaap valt en geeft Iole
opdracht hem te doden. De toegesnelde Hyllo
verhindert dit en neemt haar de dolk af. Op dat
moment laat Mercurio (Mercurius) Ercole ontwaken
die zijn zoon met een dolk in de hand ziet en
zijn conclusies trekt. Boos stuurt hij zijn
vrouw Deianira terug naar haar vaderland en laat
zijn zoon Hyllo gevangen nemen.
Akte 4
De gevangen Hyllo krijgt te horen dat hij zijn
leven kan redden als hij zijn vader met zijn
geliefde laat trouwen. Hyllo weigert, er steekt
een storm op en Hyllo stort in zee. Giunone
redt hem, maar zijn moeder Deianira weet niet
beter of haar zoon is verdronken. Dan verschijnt
de geest van koning Eutyro die zijn dochter
maant om niet met Ercole te trouwen. Iole geeft
hier geen gevolg aan, bang dat haar geliefde
gedood zal worden. De dienaar van Deianira geeft
haar het advies om Ercole als bruidskleed het
gewaad van de centaur Nessus aan te bieden. Ooit
is haar gezegd dat dit gewaad Ercole terug laat
komen als hij een relatie heeft met een andere
vrouw.
Akte 5
Iole en Ercole bereiden zich voor op het
huwelijk. Als Ercole het gewaad van Nessus
aantrekt, verbrandt hij en sterft. Giunone komt
vertellen dat hij in de hemel is getrouwd met
Belezza (Hebe), de godin van de schoonheid. Nu
zijn Hyllo en Iole vrij om elkaar eindelijk het
jawoord te kunnen geven. Zo is iedereen
uiteindelijk tevreden, al is er wel heel wat
water naar de zee gedragen.
|