vorige opera      volgende opera


Cadmus et Hermione
(1673)

Jean-Baptiste Lully
libretto Philippe Quinault


Opéra Comique Paris 2011

koor en orkest Les Arts Florissants o.l.v. William Christie

danseurs Compagnie Fêtes galantes

Regie Jean-Marie Villégier




Bang & Olufsen
Nwe Ginnekenstraat 49
Breda





     

  



bestellen cd/dvd
     

 

 

 

 

 

 

 

 

Cadmus
Hermione
Arbas / Pan
La Nourrice / Dieu champêtre
Charite / Melisse
Draco / Mars
L'Amour / Pales
e.v.a.

André Morsch
Claire Lefilliâtre
Arnaud Marzorati
Jean-François Lombard
Isabelle Druet
Arnaud Richard
Camille Poul
e.v.a.

 

 

 

 

 

 

 

 

     

 

Achtergrond

 

Het ontstaan van de Franse opera

Via de van oorsprong Italiaanse kardinaal Mazarin deed de opera zijn intrede aan het Franse hof. Italiaanse componisten werden uitgenodigd om opera's te schrijven, o.a. voor het huwelijk van Lodewijk XIV met de Spaanse Maria Theresia (zie Ercole Amante). Lully, die als 14-jarige jongen uit Florence naar het Franse hof werd gestuurd als knechtje, nam dit gretig in zich op. Hij was erg muzikaal en kon het goed met de jonge Lodewijk vinden. Beide hielden van dansen. Lully schreef nieuwe balletten voor de koning die hem in dienst nam toen hij aan de macht kwam. Samen met toneelschrijver en acteur Molière schreef Lully komedieballetten voor de koning. Na de dood van Molière besloot Lully om opera's te schrijven naar het voorbeeld van de eerste opera in het Frans van componist en rivaal Cambert, wiens geliefde Madeleine hij roofde en trouwde. Hij voegde er balletten aan toe en zo ontstond de typisch Franse opera: koninklijk van karakter met veel joyeuze, dansante muziek op de poëtische teksten van Philippe Quinault.

Historische uitvoering
Het decor bestaat uit geschilderde panelen die voor het perspectief zorgen en snelle scènewisselingen toelaten. De verlichting bestond indertijd uit kaarsen. Die kaarsen zijn er nu ook. Ook wordt gebruik gemaakt van de typisch barokke gestiek uit dietijd.

Hoop en glorie in tijden van oorlog
Cadmus & Hermione werd in 1673 voor het eerst opgevoerd ter meerdere glorie van Louis XIV. De Franse koning was op dat moment in oorlog met Willem III van Oranje, maar Lully en zijn librettist Quinault lieten in hun opera geen twijfel bestaan over de uitkomst: de Apollo-koning zou zegevieren over de draak. Met Cadmus & Hermione werd tevens de vestiging van de Muziekacademie gevierd en het ontstaan van de Franse opera, een combinatie van tragedie, muziek, zang, ballet en speciale effecten (machinerie).
Bron: Muziekweb.nl

De Gazette, in haar uitgave van 29 april 1673, plaatste een recensie van het evenement:
"Op de 27e ging Zijne Majesteit, vergezeld van Monsieur, Mademoiselle & Mademoiselle d'Orléans, naar de Fauxbourg S. Germain, voor de voorstelling van de Opera in de Koninklijke Muziek Academie, opgericht door de Heer Batiste Lulli, zo beroemd in deze Kunst : & het Gezelschap verliet buitengewoon tevreden met deze prachtige Show, waar de Tragedie van Cadmus & Hermione, een zeer mooi werk van de Heer Quinault, werd opgevoerd met verrassende Machines & Decoraties, waarvan we de uitvinding & de werking aan de Heer Vigarani, burger van Modena, te danken hebben."

 

Synopsis

 

Proloog
De opera begint met een allegorie ter ere van de koning als Sol invictus (onoverwinnelijke Zon). De god van de Jaloezie onderbreekt het vreedzame spel van nimfen en herders door de monsterlijke slang Python op te wekken. Die wordt echter al snel door het felle licht van de zon neergeslagen. Daarna worden de spelen vrolijk hervat.

Akte I
De Egyptische prins Cadmus, op zoek naar zijn zus Europa, is aangekomen in Griekenland Hij raakt in de ban van Mars' dochter Hermione, die het hof wordt gemaakt door de plaatselijke koning, een belachelijke reus die heerst onder goddelijke bescherming. Om haar liefde te winnen moet Cadmus de obstakels overwinnen die Mars heeft opgeworpen rond de prinses, die ook door Juno wordt verdedigd. Cadmus wordt beschermd door de godin Pallas Athene.

Akte II
Terwijl zijn metgezel Arbas bezig is met de dames van Hermione's gevolg - hij weigert de avances van haar Voedster en maakt Charite het hof - neemt Cadmus afscheid van zijn geliefde om het eerste obstakel te overwinnen. Cupido wil de prinses vermaken en belooft haar degene van wie ze houdt te beschermen.

Akte III
Het is tijd voor de eerste test: Cadmus moet de draak van Mars verslaan die zijn kameraden angst aanjaagt door twee ongelukkige Afrikanen te verslinden. Arbas veinst dat hij de draak zal bevechten, maar die wordt uiteindelijk gedood door Cadmus. Mars' priesters offeren de draak, maar Mars verwerpt hun offers en eist meer daden van Cadmus.

Akte IV
Cadmus verzamelde de tanden van de draak: op advies van Pallas zaait hij ze en uit elke tand ontstaat een felle krijger. De krijgers beginnen echter met elkaar te vechten. De meeste worden gedood, de weinige die overblijven volgen Cadmus. De Reus en zijn leger lanceren een aanval op de prins, maar Pallas versteent hen met haar schild dat Medusa's hoofd draagt. Cadmus ontmoet zijn prinses weer, maar Hermione wordt ontvoerd op bevel van de godin Juno die aan de kant van de oorlogsgod Mars staat.

Akte V
Cadmus wanhoopt, maar Pallas stelt hem gerust: de goden, onder de bescherming van oppergod Jupiter, geven Hermione aan hem terug en zegenen hun liefde. De bruiloft van Cadmus en Hermione wordt gevierd met een prachtig feest vol liedjes van Arbas, Charite en de Voedster.

Bron: Opéra Comique