vorige opera volgende opera |
Centre Choréographique de Créteil et du Val-de-Marne
Compagnie Mantalvo-Hervieu Choreografie José Montalvo & Dominique Hervieu |
|
||
bestellen cd/dvd |
||||
|
|
|||
Atis Argie Orcan Nérine Anselme Manto Un paladin |
Topi Lehtipuu Stéphanie d'Oustrac Laurent Naouri Sandrine Piau René Schirrer François Piolino Emiliano Gonzales Toro |
|||
|
||||
Achtergrond
Hoe ouder hoe gekker
Het libretto Het libretto liet Rameau schrijven door Monticourt die het verhaal ontleende aan Le petit chien qui secoue de l'argent et des pierreries van Jean de LaFontaine, die het gebaseerd had op Canto 43 uit Orlando furiosos van Ludovico Ariosto. Daarin staat een hondje centraal waarmee Argie, de vrouw van Anselmo, wordt verleid door de paladijn Atis. Het hondje is een vermomming voor de fee Manto die door Atis is gered van de dood. In Monticourts versie wordt het hondje weggelaten en is Argie niet getrouwd met Anselmo (die wel verliefd is op haar). De plaats van handeling is Venetië tijdens het jaarlijkse carnaval. In een tijd waarin LaFontaine populair was, viel deze setting in goede aarde bij het publiek.
De muziek Het libretto gaf Rameau de kans om ook muzikaal vuurwerk af te steken. Geheel in de stijl van de Venetiaanse maskerades parodieerde hij zijn eigen muziek die hij in vorige opera's had gebruikt door bijvoorbeeld een trieste aria nu een vrolijke noot te geven. Rameau speelt op een meesterlijke wijze met de elementen en de vormen van de traditionele operavorm. Daardoor zette hij het publiek steeds op het verkeerde been, waardoor na vijftien voorstellingen de uitvoering werd gestaakt en de opera enkele eeuwen in de vergetelheid raakte.
Buffonistenstrijd Een extra aspect aan deze zaak was de Buffonistenstrijd die op dat moment woedde tussen voor- en tegenstanders van de Italiaanse opera buffa. De burgerij was de mythologische verhalen over helden en ridders beu geworden, omdat die refereerden aan de rijke en machtige adel. (Het is bijna 1789.)De filosoof Jean-Jacques Rousseau beweerde dat de Franse taal ongeschikt was voor opera en dat de alleen de Italiaanse opera (buffa) nog bestaansrecht had. Met Les Paladins nam Rameau stelling door de opera seria te parodiëren met gelijkwaardige muziek. Daarmee creëerde hij een nieuwe, muzikaal hoogstaande opéra comique als antwoord op de vaak platte opera buffa (die hij overigens wel waardeerde). |
|
Synopsis
Akte 1
Akte 2 |
||
|