





 |
Galatea, nymf en half-godin
Acis, herder
Damon, herder
Polyphemus, reus
Coridon, herder
|
|
Danielle de Niese (sopraan)
Charles Workman (tenor
Paul Agnew (tenor)
Matthew Rose (bas)
Ji-Min Park (tenor)
|









 |
Achtergrond
Acis
and Galatea is op verschillende manieren omschreven:
als een serenata, een masque, een pastorale of
pastorale opera, een "kleine opera" (in een
brief van de componist tijdens het schrijven
ervan), een amusementswerk en door de New Grove
Dictionary of Music als een oratorium. Het werk
was oorspronkelijk bedoeld als een eenakter die
in 1718 in première ging.
Handel bewerkte het stuk
later tot een serenata in drie bedrijven voor
het Italiaanse operagezelschap in Londen in
1732, waarin een aantal liederen (nog steeds in
het Italiaans) waren verwerkt uit Aci, Galatea e
Polifemo, zijn toonzetting uit 1708 van
hetzelfde verhaal op andere muziek. Later, in
1739, bewerkte hij het oorspronkelijke Engelse
werk tot een werk in twee bedrijven.
Acis and Galatea was het
hoogtepunt van de pastorale opera in Engeland.
Verschillende schrijvers, zoals de musicoloog
Stanley Sadie, beschouwen het zelfs als de
grootste pastorale opera die ooit werd
gecomponeerd. Zoals typisch is voor het genre,
werd Acis and Galatea geschreven als een hoofs
vermaak over de eenvoud van het plattelandsleven
en bevat het een aanzienlijke hoeveelheid humor
en zelf-parodie. De secundaire personages,
Polyphemus en Damon, zorgen voor een
aanzienlijke hoeveelheid humor zonder afbreuk te
doen aan het pathos van de tragedie van de
primaire personages Acis en Galatea. De muziek
van het eerste bedrijf is zowel elegant als
sensueel, terwijl het laatste bedrijf een meer
melancholische en klagende toon aanneemt.
Acis and Galatea werd voor
het eerst opgevoerd in de zomer van 1718 in
Cannons. Volgens de plaatselijke traditie werd
het werk buiten opgevoerd op de terrassen die
over de tuin uitkeken.
Handels Engelse versie in twee bedrijven is de
basis voor de vorm van het werk die vandaag het
vaakst wordt uitgevoerd. Het werk werd Handels meest uitgevoerde
dramatische werk tijdens zijn leven en heeft
een aantal heropvoeringen gekend in
verschillende vormen. Het werd vaak opgevoerd in
de 18de, 19de, 20ste en 21ste eeuw. Met name de in
1788 hercijferde versie door Wolfgang Amadeus Mozart
die het herschreef voor zijn beschermheer Baron Gottfried van Swieten.
 
(Bron: Wikipedia) |
|
Synopsis
Aangezien Acis and Galatea vele malen is bewerkt,
is het onmogelijk om één enkele synopsis te
geven die elke voorstelling van het werk
nauwkeurig weergeeft. Hieronder volgt een
synopsis voor de typische presentatie van het
werk in twee bedrijven, die het vaakst gebruikt
wordt..
1e akte
Herders en nimfen genieten van "het plezier
van de vlakten". Galatea, een halfgoddelijke
nimf, is verliefd op de herder Acis, en probeert
de vogels die haar passie voor hem aanwakkeren
te doen zwijgen. Haar
goede vriend, de herder Damon, geeft raad aan de
geliefden terwijl ze elkaar najagen. Hij zingt
een prachtige serenade in siciliaanse stijl bij hun eerste
ontmoeting. De akte sluit af met een duet van de
jonge geliefden (Happy we), dat door een koor
wordt herhaald.
2e akte
De opera verandert van een pastorale en sensuele
stemming in een elegische als het koor Acis en
Galatea waarschuwt voor de komst van een
monsterlijke reus, Polyphemus. Hij zingt: "Geen
vreugde zal blijven duren." Polyphemus komt binnen en zingt over zijn
jaloerse liefde voor Galatea (I rage, I melt, I
burn), in een deels komisch recitatief. Polyphemus
dreigt met geweld maar wordt enigszins
gekalmeerd door de onpartijdige herder Coridon. Ondertussen negeert Acis de
waarschuwing van Damon over het vluchtige
bestaan van liefdesverrukking en reageert met
vijandigheid en de vastbeslotenheid om weerstand
te bieden. Acis en Galatea beloven
elkaar eeuwige trouw in wat begint als een duet
maar
uiteindelijk verandert in een trio wanneer Polyphemus binnendringt en in een woede Acis
vermoordt. Galatea rouwt samen met het koor om
het verlies van haar geliefde. Het koor herinnert haar aan
haar goddelijkheid en dat zij met haar krachten
het lichaam van Acis kan veranderen in een
prachtige fontein. Het werk sluit af met
Galatea's larghetto air (Heart, the seat of
soft delight), waarin zij haar krachten aanwendt
om de transformatie te bewerkstelligen,
eindigend met het koor dat de onsterfelijkheid
van Acis viert.
(Bron: Wikipedia)
|