|
Ercole (Hercules), halfgod
Antiope, koningin van de
Amazonen
Martesia,
dochter van Antiope
Alceste, koning
van Sparta
Ippolita, zuster vanb Antiope
Teseo, prins van Athene
Telamone, koning van Ithaca
Diana, godin van de jacht
|
|
Zachary Stains (tenor)
Mary-Ellen Nesi (mezzosopraan)
Laura Cherici (sopraan)
Luca Dordolo (tenor)
Marina Bartoli (sopraan)
Randall Scotting (counter tenor)
Filippo Mineccia
Mary-Ellen
Nesi
|
|
Achtergrond
Antonio Vivaldi (1678 - 1741) begon pas na zijn
dertigste opera's te schrijven.
In totaal zijn er
ruim 40 bekend. Zelf beweerde hij ooit dat hij
er zo'n 100 had geschreven, in die tijd geen
unicum.
Pas in de tweede helft van de 20e eeuw zijn ze
voor het eerst na honderden jaren weer
herontdekt en uitgevoerd, zij het nog
mondjesmaat in vergelijking met de opera's van
tijdgenoot Händel. Dat ligt voor een groot deel
aan de partituren die vaak niet werden gedrukt,
omdat ze in principe voor één carnavalsseizoen
werden geschreven. Van Ercole sul Termodonte
zijn slechts 30 delen teruggevonden, genoeg
echter om er een opera van samen te stellen en
uit te voeren. Alessandro Ciccolini schreef de
muziek op de recitatieven (het libretto was wel
in zijn geheel overgeleverd) en dirigent Alan
Curtis stelde de opera verder samen. Daarbij
zijn bewust korte delen weggelaten die voor het
verloop van het verhaal onbelangrijk waren. Ook
een (onbelangrijk) personage met maar één aria
sneuvelde (Orizia, een tweede zuster van Antiope).
Geen vrouwen op het toneel
De première van Ercole sul Termodonte vond
plaats in Teatro Capranica in Rome, in 1679
speciaal gebouwd voor de opera. Veel premières
vonden er plaats, waaronder Griselda van
Alessandro Scarlatti, Albinoni's La Statira en
Vivaldi's opera Giustino. De paus had echter
verordonneerd dat vrouwen niet op het toneel
mochten staan. Alle rollen werden dus vertolkt
door mannen. In deze opera waren dat allemaal
castraten (ook voor de mannenrollen). In de
huidige uitvoering is gekozen voor vrouwen en
mannenstemmen, waarbij twee mannelijke rollen
worden vertolkt door een counter tenor.
De twee gezichten van Herakles (Ercole)
Regisseur John Pascoe heeft ervoor gekozen om
Herakles letterlijk twee gezichten te geven: een
als dierlijke woesteling en een als rationeel
leider. In de eerste verschijning zien we hem
als naakt met een leeuwenvel om zich heen
(veroverd in een van zijn eerste werken), in de
tweede als een geharnaste krijger met compassie.
|
|
Synopsis
Het libretto is ontleend aan de Griekse
mythe van Herakles. Als straf voor zijn
woedeaanval, waarbij hij zijn eigen kinderen
doodde, moet hij in opdracht van de godin Juno,
boos op haar man Jupiter die Hekles verwekte bij
een aardse vrouw, twaalf werken verrichten
voor koning Euristeus. De negende van deze
werken is uitgangspunt voor het libretto dat al
eerder bestond. Herakles moet de oorlogsgordel
van Antiope, koningin van de Amazones, veroveren
voor Euristeus'dochter.
De opera begint als Antiope de kracht van de
vrouw bezingt, gesteunde door de andere
Amazones. Als echter Herakles met zijn
mannelijke gezellen verschijnt, blijken de
pijlen van cupido roet in het eten te gooien. De
een na de ander wordt verliefd op de ander
en de een. Verwarring alom. Herakles gijzelt
Antiopes dochter Martesia om haar te kunnen
inruilen voor de gordel van Antiope. Die weet
echter Theseus te gijzelen en dreigt hem te
doden. Maar dan wordt Antiopes zuster Hyppolita
verliefd op Theseus en wordt het zoals
gebruikelijk in een opera nogal gecompliceerd.
Als dan ook nog Martesia en Alceste verliefd op
elkaar worden, weten zowel Herakles als Antiope
helemaal niet meer wat ze moeten doen.
Gelukkig komt de godin Diana als een deus ex
machina alles recht zetten. Herakles krijgt de
gordel en de geliefden krijgen elkaar. Eind
goed, al goed.
|