vorige opera volgende opera |
Actéon (1684) Marc-Antoine Charpentier libretto anoniem Théâtre du Préau de Vire 2004 Koor en orkest Les Arts Florissants o.l.v. William Christie Regie Vincent Boussard |
|
||
bestellen cd/dvd |
||||
|
|
|||
Actéon Diane Junon Aréthuze Hyale Daphné |
Paul Agnew Sophie Daneman Stéphanie d'Oustrac Gaëlle Méchaly Camilla Johansen Gaëlle Méchaly |
|||
(GELUID NIET OPTIMAAL) |
||||
Achtergrond
De muziekgeschiedenis kent naast vele opera's met verschillende bedrijven ook enkele zgn. pocketopera's of kameropera's. Dat zijn korte opera's (1 uur) die a.h.w. tussen de schuifdeuren uitgevoerd worden.De meeste bekende is Dido and Aeneas van Henry Purcell. Actéon is ook zo'n pockeropera. Charpentier (1643-1704) heeft hem in 1684 geschreven, maar het niet bekend in wiens opdracht. Waarschijnlijk niet Marie de Lorraine, hertogin van Guise, die Charpentiers beschermvrouwe was.
Actéon, Dido and Aeneas, Venus and Adonis Er is een opvallende parallel tussen Actéon, Dido and Aeneas en Venus and Adonis (ook een pockeropera). In alle drie de opera's wordt op jacht gegaan. In Dido and Aeneas wordt tijdens de jachtpicknick een jachtverhaal verteld: het verhaal van Actéon! In Venus and Adonis sterft de jager eveneens, maar hier door een wild zwijn. |
Synopsis
Het verhaal van Actéon (Actaeon of Aktaion) komt uit de Metamorfosen van Ovidius, waarop de meeste barokopera's zijn gebaseerd.
Een koor van jagers kondigt de jacht aan. Elders bezingt een koor van nimfen de weelderige natuur. Als Actéon zich even terug wil trekken, ziet hij de nimfen die naakt aan het baden zijn. De godin Diana ziet hem en wijst hem verontwaardigd de les. Ze straft hem door hem te veranderen in een hert. Niet herkend door zijn eigen honden vallen deze hem aan en verscheuren hem. Dan verschijnt de godin Juno die dit ziet als een straf voor het overspel van haar man en oppergod Jupiter waarbij een kind is verwekt van wie Actéon een nazaat is. |