vorige opera volgende opera |
Venus and Adonis (1683) A Masque for the Entertainment of the King John Blow anoniem libretto naar de Metamorfosen van Ovidius Théatre de Caen 2013 Koor en orkest Les Musiciens Paradis o.l.v. Bertrand Cuiller Regie Louise Moaty |
|
||
bestellen cd/dvd |
||||
Marthe Le Rochois in de rol van Venus 1697 |
|
|||
Venus Adonis Cupido |
Céline Scheen Marc Mauillon Grégoire Augustin |
|||
Achtergrond
Masque De voorloper van de Engelse opera is de masque, een muzikale scherts aan het eind of tussen de delen van een toneelstuk. Het is vergelijkbaar met de Italiaanse intermedii die daar uiteindelijk belangrijker werden dan het toneelstuk zelf. In Engeland, met zijn rijke toneeltraditie, bleef het een onderdeel van een muzikaal toneelspel: de semi-opera.
De eerste Engelse opera Na de restauratie van 1660 - de puriteinse Cromwell had in 1642 alle theaters laten sluiten - ontwikkelde zich het culturele leven aan het hof van de katholieke Charles II tot een nabootsing van alles wat hij tijdens zijn verbanning aan het Franse hof had gezien. Daar had Lodewijk XIV het culturele leven tot grote bloei gebracht met onder andere Jean-Baptiste Lully als hofcomponist. Het zou echter nog 20 jaar duren voor de eerste Engelse (doorgecomponeerde) opera geschreven zou worden door de hofcomponist John Blow (1649-1708). Het woord 'opera' was toen nog niet in gebruik, reden waarom hij zijn (enige) opera Venus and Adonis een masque noemde, naar de in die tijd gebruikelijke benaming van muziektheater. De opera werd geschreven voor een privé-uitvoering van de koning. De auteur van het libretto is anoniem gebleven; het verhaal is gebaseerd op de Metamorfosen van Ovidius (43 v.Chr-17 n.Chr.). |
Synopsis Proloog Cupido verwijt de dansende herders en herderinnen dat ze ontrouw zijn zodra ze een andere mooie man of vrouw zien.. Hij nodigt hen uit om te kijken naar een voorbeeld van echte liefde te kijken.
Akte 2
Akte 3 |